1.6.5. Tanult manófészek építést
Apa manófészek építő, lássuk milyen az, gondolta Kabbó, és jelentkezett a felvételire. A manócskák az elemi iskolában is tanulhattak szakmát, például manófészek építést, többnyire a délutáni foglalkozásokon, náluk idősebb nagyobbacskáktól. Azoktól, akik ezt már komolyan tanulják, és játékosan tanítják a kicsiknek. Kabbó nem így kezdett manófészek építést tanulni. Délelőtt ment be a nagyok közé felvételizni.
A felvételi foglalkozáson egy öreg manófészek építő tartott előadást.
- Úgy készül egy manófészek, hogy végigjárjuk azokat a fákat, amikre kúszónövényeket futtattunk fel. Ezek különleges bab és szőlőfajták, a termésük ehetetlen, mert más a dolguk, másra vannak nemesítve. A friss zöld hajtásaikat puha, vattahegyű vékony facsipeszekkel oly módon rendezzük el, hogy amikor tovább nőnek, a fa alsó again egy kosár alakú szövetté rendeződjenek. Rendszeres szöszmötöléssel hosszú idő alatt egészen bonyolult formákat hozhatunk létre. Az én mestermunkám egy három szobás lakás, ami annak a kriptának a másolat, ahol a leghíresebb tudósok alusszák örök álmukat.
A célszerű szöszmötölés külön tudománnyá nőtte ki magát, és vannak, akik ezt nagyon könnyen meg tudják tanulni, mert amikor ide vagy oda tesznek egy vékony ágat, el tudják képzelni, milyen lesz évek múlva megvastagodva. Amikor a fészek elkészül, elvágjuk a kúszónövények gyökerét, szárából létrát, csigalépcsőt vagy függőhidat alakítunk ki, a leveleit száradás után leszedjük, és elkezdjük a falakat tömíteni, burkolni, festeni.
...És beszélt, beszélt, beszélt az öreg…
Néhányan annyira elálmosodtak, majd' lefordultak a székről, tőlük az öreg manó az előadás után elköszönt, kérve őket, hogy ne jöjjenek többet a manófészek építés közelébe. Mások, például Kabbó is, minden szavára nagyon figyeltek, őket meghívta a legközelebbi gyakorlati foglalkozásra, ki, a terepre, a készülő manófészkek közé.
- Szörnyű látvány igaz? - kérdezte az öreg az egyik gyakorlati foglalkozáson. - A múltkor szépen elrendeztük, és most újra sok munkánk van vele. A viharos szél összekócolja, ezért vissza kell mennünk minden munkához újra és újra, mert ha nem, olyan ronda lesz, hogy senki sem akar benne lakni. A manófészek felett egy fedő van, amikor rossz az időjárás, ezt a zárható esőtetőt rácsukjuk a manófészekre. Ha csak szél fúj, és nem akarunk odabent kuksolni a sötétben, kell a manófészekre egy sátor, amin nem fúj át a szél, de a világosságot átengedi. Ezt széltetőnek nevezzük, és ritka kincs, mert a ruhakészítők nagyon lassan szövik.
1.6.5. Tanult ruhakészítést.
Pár év manófészek építés után Kabbó átment a ruhakészítők közé, mert érdekelte, hogyan készül a manófészkekhez a széltető.
- A manóruha háromrétegű – mondta a felvételin az öreg ruhakészítő. - A legbelső, amit naponta váltunk, puha, fehér szöszből van, és nem illik benne kimenni a lakásból. (Röhögés...) A középső réteg egy erős szövet, egy kezeslábas, nagy zsebekkel, vagy egy nadrág, szoknya, vagy ing, de ezek a ruhák se nem szépek, se nem melegek. A legkülső réteg külső nadrág, külső szoknya vagy egy egy díszes köpeny, ami szép, és véd a széltől, esőtől. A manósapka és a manócsizma különleges dolgok, amik nem tartoznak a ruhakészítő tudományához, külön szakma a készítésük.
Kabbo megtanulta, hogy melyik növény melyik része jó ruhának, és hogyan lesz a növényekből cérna, fonal vagy madzag, azokból pedig szövet és ruha. Azt is megtudta, hogy sok, bonyolult munka van, amin nem szabad változtatni. Például tilos szövőgépet szerkeszteni a nagy méretű és egyszerű szövőkeretek helyett.
- Ez a szövőgép már másnak is eszébe jutott – mondta a tanító, Kabbó rajzát nézve.
- Akkor miért nem csinálhatjuk meg?
- Mert sokan szőnek, akiknek így nem lenne többé elfoglaltsága.
- Például kiknek?
- Akik nem jók se dajkának, se öregeket ápolni. Nem elég tiszták vagy nem elég fegyelmezettek ahhoz, hogy ennivalót készítsenek. Nem hajlandóak mosni, takarítani, szemetet vagy vécétartályt hordani. Ők szövik a ruhákat. Egyszerű szövőkereten, kézzel.
- Az ilyeneknek miért kell dolgozniuk?
- Az ilyen, ha nem dolgozik, akkor unatkozik és csavarog. Bemegy azok közé, akik szorgalmasan dolgoznak, és kineveti, kicsúfolja őket. Belopakodik ide-oda, megsózza az édes süteményt, kiborítja a szemetest, és lop. Nem azért lop két pár manócsizmát, mert kell neki. Lop egy pár huszas és egy pár harmincas méretűt, és visszacsempészi úgy, hogy az egyiknek egy bal húszasés egy jobb harmincas, a másiknak pedig egy jobb húszas és egy bal harmincas legyen, meg ilyenek.
- Akkor soha nem lesz szövőgép? - Szontyolodott el Kabbó.
- Lesz szövőgép. Akkor, amikor nagy szükségünk lesz rá. Addig is készíts egy könyvet, és írd le pontosan, hogy a gép hogyan működik, mit csinál, milyen alkatrészekből hogyan kell összeszerelni. Dolgozd ki részletesen, és ha majd kell egy szövőgép, csak elővesszük, amit írtál, és könnyebb lesz megvalósítani.
- Ez mikor lesz?
- Attól tartok hamarabb eljön az ideje, mint szeretnénk. Egyre többször fúj hideg szél, és nagyon sok széltető kell majd, sok szövetet kell majd szőni és gyorsan. Ha a tudósok megimerik és elfogadják a könyvedet, még tanító is lehetsz, de ahhoz előbb dajkává kell válni.
- Dajka hogyan lehetek?
- Először is csecsemőgondozást kell tanulnod.
1.6.7. Csecsemőgondozás
Kabbó eltette egy fiókba a szövőgép tervét, és pár év ruhakészítés után csecsemőgondozást kezdett tanulni. Amikor már elég nagy volt, rábíztak egyszerre három pici manót, ő pedig ugrabugrált köztük. Egyiket elaltatta, a másik felsírt, az alvó felébredt, és szintén rázendített. Amikor Kabbó már úgy érezte, hogy mindjárt megbolondul, a három picit egymás mellé rakta, és azt mondta nekik:
- Ezt így nem lehet csinálni. Ezentúl egyszerre fogtok enni, aludni és minden mást. Bármit csinálok az egyikőtökkel, a másik kettő nagyon figyel, én meg közben mindig mondom, hogy mit, és miért csinálok vele.
Furcsa, de a kicsik mintha megértették volna, mert attól kezdve csend és rend volt.
Tanni közben betegápolást tanult, ezért Kabbó is beteg csecsemőkre kezdett figyelni, róluk olvasott, sokat tanult és kérdezett a tanítóitól.
1.6.8. Az élet könyve
Kabbó szabad idejében írt egy könyvet arról, amiről azt gondolta, hogy a legfontosabb dolgok egy manó életében. Olyan fejezetek voltak benne, mint például: fogadj szót, árulkodj, vagy inkább üss vissza, tanulj meg tanulni, pályaválasztás, egy jó munka, hallgass az idősebbre, lakóhely vagy otthon, barátkozás, párkeresés, csecsemőgondozás, kis manók nevelése, öregek és betegek manók ápolása, segítsd a fiatalokat, hallgass az okosabbra, írd meg az életedet, és távozz méltósággal.
A manótudósok azt mondták a könyvre, hogy zseniális, és lemásoltatták maguknak. A másolás nagyon lassú volt, mert a könyveket kézzel másolták, nemcsak a képeket, hanem a szép, bonyolult betűket is egyenként. Mindenki, aki könyvet másolt, elfogadta, hogy a másoláshoz nyomtató szerkezetet vagy sablonokat használni tilos, mert az rontja a könyvek művészi értékét.